czwartek, 8 marca 2012

Dlaczego Saab upadł?

W ostatnim odcinku (lub przedostatnim, już nie pamiętam, pogubiłem się), Prezenterzy Top Geara postanowili zająć się problemem, dlaczego musiał upaść Saab? I choć uważam, że taka dyskusja jest niesamowicie potrzebna i również należałoby zwrócić uwagę na to, jaki wkład w motoryzację miał Saab, skoncentrowali się oni na wszystkich nietrafionych, lub odrobinę paradoksalnych pomysłach, jakie próbował wdrożyć Saab w swoich samochodach. Np. Jeremy Clarkson zapytał się Jamesa Maya- czy ten- skoro lata samolotem widzi podobieństwo Saaba do samolotów, na co James odpowiedział, że nie. Bo powiedzmy sobie szczerze: kluczyk między fotelami, czy tak zwany night panel- który wygaszał podświetlenie wszystkich przyrządów w kabinie- były tylko gadżetami.
Kolejną tezę, jaką Panowie wysnuli to taka, że Saab zbyt starannie przykładał się do budowania samochodów- podali przykład z czasów, gdy Saab był własnością GM, gdzie GM dał Opla Vectrę (tę na bazie, której powstawała Calibra) i Szwedzi mieli tylko zmienić ,,blachę” na swoją i wnętrze i do sprzedaży, a Saab nie słuchając przełożonych wymienił w Vectrze 70% części i dopiero potem powstał Saab 900, później przemianowany na 9-3 (chodzi o tego, który występował również w wersji 3-drzwiowej). Podobnie sprawa się miała z Saabem 9-3, kolejnej generacji, oraz z Saabem 9000, który powstawał w kooperacji z Fiatem.
Z mojego punktu widzenia, jeżeli staranność ma być grzechem- to chciałbym by tak wszyscy grzeszyli. Jedno co w tym jest denerwujące, to fakt, że przez to czas oczekiwania na nowe modele, był bardzo długi- dla przykładu, kombi na bazie 9-3 ostatniej generacji weszło do sprzedaży bardzo późno po debiucie sedana (2002- debiut sedana, 2005- kombi).
Swoją drogą, w świecie motoryzacyjnym krąży anegdota, że kiedyś Volvo zastanawiając się, dlaczego Saab jest taki drogi, kupiło sobie sztukę, rozbiło- i od tego momentu już wiedzieli, dlaczego. Ponad starannie wykonany w momencie projektu i po prostu bardzo bezpieczny. Notabene- Saaby od lat są uważane za samochody, w których ginie najmniej osób i wynika to z raportów firm ubezpieczeniowych, a nie z oszukańczych testów Euro NCAP.
Na samym końcu chciałbym przypomnieć tylko zasługi Saaba w motoryzacji:
- Saab 99 Turbo- pierwszy seryjnie produkowany samochód z silnikiem z turbo, który rozpoczął falę nazywania wszystkiego słowem Turbo.
-Chwalona przez dziennikarzy płyta podłogowa w Alfie Romeo 159- powstała dla Saaba 9-5 kolejnej generacji i dla Alfy, niestety nastąpił rozwód GM z Fiatem i Saab musiał zrezygnować z projektu
-Układ napędowy 4x4 w Fiacie Panda- opracowany przez Saaba
-Układ napędowy Q4 w Alfie Romeo i mechanizm różnicowy Q2
-Płyta podłogowa (chwalona bardzo przez dziennikarzy motoryzacyjnych) do Opla Insigni- opracowana przez Saaba dla 9-5 (ten akurat powstał i jest ostatnim produkowanym Saabem)
-Inteligentne zawieszenie z najnowszego Opla Astry OPC.
To część osiągnięć Saaba, co najciekawsze wszyscy je znają, chwalą, a mało, kto wie, że są dziełem inżynierów tej upadłej Szwedzkiej Marki. Ale nie smućmy się, być może historia zatoczy koło. Podobno prawami do nazwy Saab, oraz własności intelektualnej firmy zainteresowany jest ,,producent samochodów osobowych z Monachium” (tak brzmi informacja prasowa- a z tego, co kojarzę w Monachium, jest tylko jeden producent samochodów osobowych- BMW) i byłaby to dość dobra wiadomość dla fanów Szwedzkiej Marki, bo pierwsze samoloty Saaba były napędzane silnikami BMW. A swoją drogą- Saaby z napędem na tył i twinturbo- brzmi baaaardzo dobrze, a i BMW ma doświadczenie w robieniu z egzotycznych marek spory użytek. Bo zakup Rolls Royce’a i MINI, okazał się dla Monachijskiego producenta żyłą złota.
Na koniec filmik, ze wspomnianego testu Saaba- jako że BBC usunęło go z YT- Streetfire.net- przełączcie od razu na segment 4 

5 komentarzy:

  1. jezu! czemu bez zdjęcia???????????? Przecież Sabinki są piekne! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach bo to juz stary post i baaardzo dawno temu publikowany, ale obiecuje- poprawie to!

    OdpowiedzUsuń
  3. SAAB upadł bo zniszczyli go niemcy. Gdyby koncern przejął Fiat a nie GM marka istniała by do dzisiaj.
    http://biztok.money.pl/moto/artykul/dlaczego-saab-byl-skazany-na-upadek-lista,190,0,2246590.html

    OdpowiedzUsuń
  4. GM to Amerykanie a nie Niemcy!

    OdpowiedzUsuń
  5. SAAB come back!
    SAAB WRÓĆ!

    OdpowiedzUsuń